Saturday, June 19, 2010

Kenapa Aku Diuji????

Hatiku betul2 t'tarik dgn petikan ini, yg mana aku perolehi dr adikku...Marilah kita b'sama2 renung2kan....

KENAPA AKU DIUJI?
~"Apakah manusia itu mngira bahawa mereka dibiarkn saja mengatakn;"Kami telah beriman,sedangkan mereka tidak d'uji?Dan sesungguhnya kami telah mnguji org2 yg sebelum mereka,maka sesungguhnya ALLAH mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg b'dusta."- Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KENAPA AKU X DAPAT APA YG AKU IDAM2KAN?
~"Boleh jd kamu m'benci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jd pula kamu mnyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,Allah mngetahui sedang kamu tidak mngetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
~"Allah tidak membebani seseorang itu m'lainkan sesuai dengan kesanggupannya."-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
~"Jgnlah kamu b'sikap lemah,dan jgnlah pula kamu b'sedih hati,padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya,jika kamu orng2 yg b'iman."-Surah Al-Imran ayat 139.


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
~"Wahai orang2 yg b'iman!B'sabarlah kamu (m'hadapi segala kesukaran dalam mngerjakn perkara2 yg b'kebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih drpd kesabaran musuh,di medan perjuangan),dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah2 sempadan) serta b'taqwalah kamu kepada Allah supaya ,kamu berjaya ( mencapai kemenangan).'" -Surah Al-Imran ayat 200
"Dan mintalah pertolongan ( kepada Allah) dgn jalan sabar dan mngerjakan sembahyang;dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kpd orng2 yg khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
~"Sesungguhnya Allah tlh m'beli dr org2 mu'min,diri,harta mereka dgn m'berikan syurga utk mereka.....-Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
~"Cukuplah Allah bagiku,tidak ada Tuhan selain drNya.Hanya kepadaNya aku b'tawakkal."-Surah At-Taubah ayat 129


AKU DAH X DPT BERTAHAN LAGI!!!!!!
~.........dan jgnlah kamu b'putus asa drpd rahmat Allah.Sesungguhnya tiada b'putus asa dr rahmat Allah m'lainkan kaum yg kafir."-Surah Al-Yusuf ayat 129

1 comment:

  1. tini ade blgo jgk yee..xhtu pon...ehhe..nnti follow tin yee..=) nice blog..pink jgk die..eheh

    ReplyDelete