Sunday, April 29, 2012

Jangan D'ucap Selamat Tinggal.....

Bismillahirahmanirrahim~

Assalamualaikum semua.....

"Setiap yg terjadi pasti ada hikmahnya".Aku yakin dgn kata-kata itu!!!!(merujuk kepada kes Hospital Sg.Buloh tu)....

Hampir sebulan di A+E.Nice and great experience!Berat plak hati ni nak tinggalkan A+E.Sebab semua orang kat snie mostly baik-baik belaka.Byk bnda aku dah blajar..(Katanya berat hati nak tinggalkan A+E,tapi....lain plak jadinya.Tersilap tgk tarikh,semangat m'daftarkan diri kat Medical Department,rupa-rupanya msh ada seminggu d' A+E..malu xtaw nak kata la kan..Bsok nak bt muka slumber badak dah la :)

Log book in progress.Thesis?AiyOoo..x sentuh lansung.Lps key in data hari tu,terus aku campak tepi.Xmau tgk dah.Bila nak sambung bt balik nie?+.+"

Someone bg nasihat kat aku,"bila dah jd dokter nanti,be nice to all people,x kisah la orang pangkat yg lbh bwh or yg b' pangkat lbh tinggi drpd kita,jgn biar diri kita d'benci d'sbbkan keegoan kita"Pengalaman itu yg penting sebenarnya.Insyaallah,akanku ingat kata-kata ni sampai bila-bila.Byk yg aku dah pelajari kat snie,cara nak bercommunicate dgn orang dgn cara yg sopan,cara nak bertegur sapa dgn patient n waris-waris,cara nak minta tlg dan lain-lain lagi.Sbg pelajar,aku x suka bila d'tengking or d'marahi.Gunalah bahasa yg elok,tegurlah dgn cara yg baik.Barulah semua buat kerja tanpa stress kan?

Apapun,TAHNIAH kepada diri sendiri kerana telah BERJAYA "set line" and bt venipuncture wpun dgn tangan yg agak terketar-ketar.Thanks to sahabat2 yg memberikan kata-kata semangat di sisi aku.Thanks to PPW n Dr.Tarmizi also!Haha..."Pakcik,nak cucuk sket nOo".Pap!!!(bunyi mcm nie k?Over kan...).Ok berjaya dan aku x rasa sakit lansung!Hahaha!Best jg amek darah orang kan?Hehe..Praktice make perfect..Bak kata-"nasihat" dari seorang senior AMO,"biarlah seorang patient saja yg sakit (merujuk kepada kes cucuk mencucuk tadi,jgn biarkan yg 100 or 1000 patient yg mendatang sakit semuanya (akibat xda skill nak set line,cucuk seribu kali pun darah x tubit lagi,over smpai 1000 kali kan..).Biarlah seorang patient yg mati,jgn biarkan yg 100 atau kesemua patient yg mendatang mati.Asalkan kamu dapat belajar dan x mengulangi kesalahan tersebut d'kemudian hari.-(ayat sebelum ini adalah perumpamaan,x berkaitan antara yg hidup atau yg telah mati).Thanks En AMO yg baik hati :))

Tinggal lagi beberapa hari lagi d'A+E.Harap boleh bertambah lagi ilmu d'dada.Teringin nak ikut ambulance call (maybe ke lokasi kejadian,tapak kemalangan).Semoga hajat d'hati d'makbulkan.Ameen..Uhhh..dah 4.35am??????????Aku x tdoq lagi.Harapan la kalau nak bangun akn.Rasa mcm x pyah tdoq dah la kot.P hospital dgn mata panda.Baru comel.Hehe :))

Akhir kata...."Bye2 A+E n hye2 Medical Department" xD


No comments:

Post a Comment