Wednesday, August 1, 2012

Panggilan "24434"

Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamualaikum semua~


Kembali aku ke-sini.Entah mengapa..sukar utk aku melelapkan mata pada malam ini.Jom b'dating dgn Yg. Maha Esa.Sebelum itu,aku nak kongsikan sedikit p'isian tentang "panggilan 24434".Apa itu panggilan 24434?Ianya bukan panggilan dari mak abah kita,kekasih hati kita mahupun rakan-rakan2 kita.Panggilan ini WAJIB "dijawab" oleh setiap umat ISLAM di seluruh dunia.Mengapa 24434?



2 Rakaat-Solat Subuh
4 Rakaat-Solat Zuhur
4 Rakaat-Solat Asar
3 Rakaat-Solat Maghrib
4 Rakaat-Solat Isya




Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: 

“Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:”Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”                                                                                                     
                                                                                                                             
                                                                                            Riwayat at-Tirmidzi                                                          


SOLAT ITU TIANG AGAMA..Runtuhnya agama seseorang itu kerana runtuh solatnya.Ya Allah,hati ini gusar.Mcm mana nak menasihati org yg b'puasa tetapi tidak menunaikan solat?Lebih2 lagi mereka adalah teman serumah kita.Sekadar m'benci dgn hati yg aku mampu lakukan setakat ini.Aku x punya kekuatan utk "mngajak ke jalan kebenaran"  dengan cara yg b'hemah kerana diri ini juga kadang2 goyah,lalai dengan hal2 duniawi.Ampuniku ya Allah :(




"TIADA PANGGILAN SEPENTING PANGGILAN 24434 (PANGGILAN ILAHI).."







p/s : Di bulan yg mulia ini.Jom perbaiki diri dan m'jadi hamba yg sentiasa d'redhaiNYA.Fasa ke-2 Ramadhan :')

3 comments: