Wednesday, January 26, 2011

Mutiara Doa

بسم الله الرحمن الرحيم

Doa ketika dukacita dan sedih

“ya Allah, sesungguhnya aka adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atas hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.”

Doa ketika ditimpa bencana

“tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Yang Maha Agung lagi Maha Lembut. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Tuhan Arasy yang agung, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Tuhan langit dan bumi dan Tuhan Arasy yang mulia.”

“ya Allah, demi rahmatMu aku memohon, maka janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku walaupun sekelip mata dan perelokkanlah urusanku keseluruhannya, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau.”

“tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah tergolong daripada orang-orang yang zalim.”

“Allah, Allah Tuhanku, tidak akan aku sekutuNya dengan sesuatu.”

Doa memudahkan urusan

“ya Allah, tidakada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan, Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki.”

Doa ketika keluar rumah

“dengan nama Allah (dalam keadaan), aku menyerahkan diri kepada Allah, tidak ada daya upaya (dalam segala urusan) melainkan dengan Allah jua.”

Doa ketika hendak masuk rumah

“wahai Tuhanku, bahawasanya aku memohon kepadaMu sebaik-baik tenpat masuk dan tenpat keluar. Dengan nama Allah kami masuk, dengan nama Allah kami keluar. Dan kepada Allah Tuhan kami, kami menyerahkan diri.”

Doa keluar bermusafir

“ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu dalam perjalananku ini kebaikan dan taqwa dan daripada amalan yang Engkau reda.”

“ya Allah ya Tuhanku, permudahkan kepada kami perjalanan ini dan perdekatkan kepada kami jarak yang jauh.”

“ya Allah ya Tuhanku, Engkau yang menemani di dalam perjalanan dan pengganti di dalam keluarga.”

“ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon perlindungan denganMu daripada kesukaran dan kepenatan perjalanan serta aku kelihatan sedih serta daripada keburukan ketika kembali kepada harta, keluarga dan anak.”

Doa apabila mendapat berita gembira

“segala puji kepunyaan Allah, Tuhan yang memelihara segala alam pujian yang menyamai nikmatNya dan menandingi keutamaanNya.”

Doa memohon ditetapkan iman

“wahai Tuhanku, berikanlah kepadaku iman yang kuat dan keyakinan yang tidak lagi dipengaruhi kekufuran dan serikanlah kepadaku rahmat yang dengannya aku mencapai kemuliaan daripada kemulianMu di dunia dan akhirat.”

Doa pada waktu pagi dan petang

“aku berlindung dengan kalmia-kalimat Allah yang sempurna daripada kejahatan apa yang terjadi.”

Doa ketika melihat langit

“wahai Tuhan kami, tiadalah Engkau menjadikan ini dengan percuma. Aku akui kesucianMu, maka peliharalah kami daripada azab neraka.”

Doa memohon kesabaran

“Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran atas kami dan kukuh tetapkanlah pendirian kami dan tolonglah akan kami yang mengingkari.”

Doa ketika rasa takut dan terkejut

“aku berlindung diri dengan kalimah Allah yang sempurna daripada kemarahanNya dan seksaanNya dan daripada kejahatan hambaNya, daripada gurisan syaitan dan daripada kehadiran mereka itu.”

Doa memohon keampunan kerana iman dan diselamatkan dari neraka

“ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami daripada seksa neraka.” (surah ali-imran ayat 16)

Doa memohon anugerah kekuatan, kekuasaan dan rezeki yang banyak

“wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki, di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. Engkau masukkan siang ke dalam malam dan Engkau masukkan malam ke dalam siang. Engkau keluarkan yang hidup daripada yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup. Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas).” (surah al-Baqarah ayat 250)

Doa mohon anak dan cucu dijadikan orang yang baik

“di sanalah Zakaria berdoa kepada Tuhannya dengan berkata: “ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar doa.” (surah al-Imran ayat 38)

p/s: moga sama-sama dapat ibrahnya...

3 comments:

  1. As salam...post yang menarik...banyak lagi doa yang dijadikan amalan, kena usaha lagi ni! :)

    ReplyDelete
  2. salam..tq for sharing these " doa "

    ReplyDelete
  3. musafir melayu : w'slm..betul tu!!smoga kita sma2 dpt m'amlkannya ;)

    nur ilham impian :w'slm..yeah,sama2 kita b'kongsi dan amlkannya....

    ReplyDelete