Monday, February 18, 2013

Coretan hatiku~

Bismillahirahmanirrahim...

Assalamualaikum semua~

Malam ini...air mata jatuh lagi.Air mata ini jatuh setelah b'hari-hari kucuba menahannya turun m'banjiri pipi...Akhirnya aku t'sungkur,x dapat menahan sebak.Ya Allah,aku rindukan arwah abah. T'lalu rindu.Rindu sgt2...ABAH :'( 

Saban hari d'hospital,bila t'pandangkan patient yg b'umur lingkungan umur arwah abah,aku teringatkan arwah.Hatiku sebak,terasa pedih d'lubuk hati.Air mata ku tahan dari terus mengalir.Bahagianya mereka kerana masih ada insan b'gelar abah.Masih boleh m'manggil "abah" setiap masa.Masih b'peluang b'cakap dan m'meluk abah mereka....Tapi aku?."Allah S.W.T lebih sayangkan arwah abah".Ayat nak memujuk hati.Alhamdulillah,tiap hari,aku mampu ke kelas m'jalani kehidupan seperti biasa.B'syukur kerana aku d'beri ketabahan dan b'syukur juga kerana sekarang aku d'tempatkan di department Obstetric&Gynaecology (O&G),semua pesakitnya perempuan.Kalau x,entahlah apa yg akan t'jadi.......

"Alhamdulillah....Tabahnya tnie!"Sesetengah kwn2 menegurku begitu.Ya,aku belajar utk m'jadi tabah.Aku belajar menerima takdir dan ketentuan yg Allah S.W.T.Setiap kali hati ini ingin b'sedih,aku teringat pesan mak,"janganlah sedih yg terlampau2 kakak,keja syaitan tu,nak m'hasut supaya kita lupakan Allah S.W.T.Lupa b'doa utk arwah,moga d'ampunkan segala dosa dan d'tempatkan dalam kalangan org yg b'iman dan b'amal soleh".Setiap kali hati ingin b'sedih,aku akan ingat nasihat mak ni....Ini salah satu sebabnya yg m'buatkan aku tabah dan kuat.Tapi,malam ni..aku gagal..Gagal kerana aku terlalu m'rindui arwah abah :'(

"Janganlah kita s'tiasa b'sedih atau t'lalu gembira,takut2 nanti syaitan qarin suka b'bisik.Al mu'tamir Bin Sulaiman b'kata dari ayahnya,"d'katakan kepadaku bahawa syaitan yg suka b'bisik itu(qarin) meniup d'hati manusia ketika b'sedih dan tatkala gembira.Apabila manusia m'ingati Allah,maka ia b'sembunyi"-Sahih tafsir Ibn Katsir Jilid 9.Selalulah M'ingati Allah S.W.T,sesungguhnya,dengan m'ingati Allah,hati akan tenang.....

TERIMA KASIH kepada sedara2 dan shabat2 yg telah byk m'berikan nasihat dan m'berikan kata2 semangat kepada kami sekeluarga utk menempuh hari yg m'datang.Moga Allah S.W.T m'balas jasa kalian.AL-FATIHAH utk arwah abah t'cinta,Haji Abu Bakar Bin Ibrahim (27.8.1948-9.2.2013).Moga roh abah d'tempatkan dalam kalangan orang yg b'iman dan b'amal soleh.....Amin...


p/s : Alhamdulillah...aku masih punya mak dan ahli keluarga yg lain.Aku sayang mereka sgt2!!!!!!

2 comments:

  1. adikku..
    kita sama2 melalui kehilangan ini...
    hidup perlu diteruskan meskipon terkadang rentak hidup goyah dek ujian kehidupan...
    semoga semuanya akan ok2 saja nnti...
    sama2lah kita berdoa semoga Abah bahagia dan dirahmati di SANA...Aamiin..:')

    ReplyDelete
  2. Ya Allah Tinie..menangis teresak2 aku bc entry neh! Tpe, Allah lebih menyayangi arwah. Ko kena kuat. Ko kena ingat mak ko. Dia lg sedih kalau ko sedih. Hargailah dan berbaktilah pd mak ko. Bersyukur ada mak (nak dibandingkan dgn ank yatim piatu tde spe2). Be strong tinie! I always be there for you. Wpun jauh tp kat hati dekat..:)

    ReplyDelete