Tuesday, September 27, 2011

"Cellulitis"

Assalamualaikum semua~

Hmmm...."cellulitis"-common skin infection caused by bacteria.Yeah!inilah jwpn dari internet.Malu jer aku arinie.Cellulitis pn x tahu.Tp blajar psal medical.TAPI...aknku ingat words ini smpai mati lps nie.Bacteria yg mnyebabkan infection (d'sbbkan besi or b'kaitan dgn besi?-tetanum?)hmmm....s'sungguhnya,jahil dan msh kurang ilmu aku nie.TERIMA KASIH doc krn b'tya kpd saya.Sekurang-kurangnya dah mnyedarkan aku betapa msh byk bnda yg aku x tahu.Ko pikir ko hebat?Pegi jalan la dgn ko pnya hebat tu.STUDY SMART tnie!!!!!

Td,lps mgrb,teman housemate yg sorang nie g klinik.Dekat jer.Klinik Suria.Masa raya ari 2 dia accident."Fracture of axillary and frontal bone,soft tissue injury and secondary trauma"-nie apa yg aku bc kt report kad dia lah.Then,rupa-rupanya dkt 3 jari kakinya mcm jd hitam2.(necrosis kot).Mula2 x sakit katanya,pas2 dia dah balik snie,dah start sakit dah.Last Sunday dah bw dia ke klinik.Doc dah keluarkan pus n bg antibiotics n iodine.Tiba2 hari nie sakit lg.Maka aku pn bawa la dia ke Klinik lg.(macam bed story telling plak kan)

Then,sesampainya di klinik.Aku pn ikut la housemate aku msuk jmpa doc b'sama dua housemate yg lain.Takut kena "cuci kaki" katanya.Lps doc check,doc ckp infection nie dah mrebak,hmpr2 mrebak ke tulang.Doc tu ckp oral antibiotic sja x m'ckupi,mst kena inject.Yup,kena inject!kt bontot.Hahahaha!Lps tue kan,ada la housemate aku yg sorang nie beritahu doc tue,doc,dia nie bakal doc.Aduhaiiiiii..aku dah t'diam.Dlm hati ckp,hbslah klo doc nie tya apa2 nanti +.+

Lps dia inject...doc ckp nie celullitis.Aku ckp,bkn necrosis ke doc (dgn muka konfius).Sbb nmpk mcm hitam2 jer.Dah mcm cell death dah.Doc tue tu ckp x smua cell mati.JEng2....at last!Mmg tepat tekaan aku!Dia tya aku,celullitis tu apa?Apa bacteria yg mnyebabkan infection nie..T'diam tnpa jawapan smbil t'senyum.Huhuhu...aku tahu "tis" tu inflammation.Tp celullitis x tahu plak.Mcm x confident nk jwb.D'tambah dgn aku yg mmg t'kenal dgn "cuak" yg t'lbih2 nie.lupa hbs smua.Dah tgk muka aku yg cuak nie,doc tu dah t'senyum.Dia gtaw jwpnnya,"celullitis-inflammation of the soft tissue".OMG~soalan senang pn x bleh jwb.Mcm mana nk g praktikal kt hospital nie.Huhuhu..MALU oke!Tp,aku belajar 2 bnda hari nie,CELULLITIS n SEDAR DIRI ^^,

Lpas tu kwn2, boleh ada hati berani nk tya doc tu,"doc,kat snie ada terima student praktikal x?"-dgn muka x b'salah.Doc tue ckp,"dik,klo nk bt praktikal,better kt hospital,mcm2 boleh blajar.Byk ubat,byk alat,byk patient,byk management dan byk ragam patient.OOoohh..arraso!baiklah doc!TQ!!!

Sekian utk cerita hari nie dari saya.Mau pegi study!!!!Teruskan p'juangan w'pn apa yg t'jadi!Kuatkan semangat.Bye2~

P/s : Byk bnda x tahu.Msh kena blajar byk nie!CayOOook!Study mode is ON now.Weeeeeeeeee ;p

No comments:

Post a Comment